Sunday, January 11, 2009

Kisah jadi penjamin pinjaman..


KES 1

Ada seorang pegawai sebuah syarikat swasta berpengkalan di Paka, Terengganu baru-baru ini terkejut bila diserahkan oleh seorang despatch sesalinan Saman Penghutang Penghakiman (Judgment Debtor Summon) mengarahkan dia membayar sejumlah RM17,000.00 hutang kereta sebab penjamin kereta lari sekitar tahun 1998.

Samy Vellu (bukan nama sebenar),tak pernah berhutang dengan mana-mana pihak bank mahupun menjadi penjamin kepada mana-mana pihak. Beliau jumpa saya dan saya arahkan buat laporan polis. Langkah seterusnya saya nasihatkan supaya failkan permohonan menangguhkan tindakan arahan bayar dan dalam masa sama failkan permohonan mengenepikan perintah tahun 1998 tersebut. Mahkamah membenarkan permohonan mengenepikan Perintah 1998 dan mengarahkan satu perbicaraan baru dimulakan (fresh trial).


Di Mahkamah, saya mengemukakan sampel tandatangan, alamat dahulu dan terkini serta beberapa bil-bil utiliti Samy.Saya berhujah bahawa Mahkamah boleh melalui Seksyen 73 (2) Akta Keterangan untuk membuat perbandingan tandatangan di dalam dokumen pinjaman sama atau tidak dengan tandatangan sebenar seseorang. Mahkamah bersetuju dan membebaskan Samy dari bebanan hutang dan mengesahkan bahawa peminjam telah menipu dengan cara memalsukan tandatangan Samy sebagai penjamin.

KES 2

Ini kisah doktor beristeri 2.Ali Rustam (bukan nama sebenar) seorang doktor Homeopati berpengakalan di utara tanahair mempunyai Kad Kredit dan 'supplematary card' diberikan kepada isteri kedua beliau.Isteri kedua beliau jadi macam penjamin la kepada kad kredit dia. Lalu Encik Ali ni gunalah kad kredit tu (sekadar untuk 'test') di pam minyak sebanyak RM400 (beberapa kali). Kemudian beliau tak berminat dan hantar balik kad tersebut untuk dibatalkan. Malangnya 'interest' masih berjalan dan kad tidak dibatalkan sehingga doktor tu disaman pihak bank bersama isteri sebagai penjamin. Pegawai bank kemudiannya meminta pembayaran hutang dari isteri pertama beliau.Bank kemudian bertindak menyita rumah doktor tu..

Saya failkan permohonan ketepikan perintah Mahkamah dan proses sitaan tersebut.Saya berhujah berdasarkan posisis undang-undang Common Law bahawa sekiranya tuntutan hutang di dalam sesuatu perintah Mahkamah, dibuat kepada selain dari orang yang berhutang, maka orang berhutang tiada obligasi membayarnya lagi seperti dalam kes Chinn Swee Onn v Puchong Realty Sdn Bhd [1990] 1 MLJ 108 dan ditegaskan dalam Seksyen 42 Akta Kontrak 1950. Mahkamah bersetuju dan bebaskan doktor dan isterinya dari bebanan hutang.

Saya mengambil keputusan, oleh kerana tindakan menyita rumah doktor tersebut adalah memalukan, maka saya nasihati doktor tersebut failkan saman malu terhadap bank tersebut. Kes tersebut saya menang dan mahkamah Majistret Kuala Lumpur arahkan bank berkenaan bayar RM20,000.00 kepada anakguam saya.

MORALNYA..

Nak beli kereta memang best tapi jangan terperangkap dengan helah bahawa pinjaman mudah lulus tanpa dokumen dan tandatangan di atas dokumen pinjaman. Kadang-kadang apply pagi,petang lulus.Tak payah sign dokumen.Kadang-kadang lebih teruk pihak institusi kewangan ni adalah yang main letak je sesiapa sebagai penjamin.

Bagi urusan pembelian kereta (istilah betul: "sewa beli kenderaan"), ingatlah bahawa Akta Sewa Beli 1967 sedikit sebanyak memberikan perlindungan kepada penjamin. Seksyen 4B contohnya, dokumen perjanjian mestilah ditandatangani. Seksyen 5: dokumen perjanjian mestilah diserahkan kepada peminjam dan penjamin. Seksyen 20A: Keperluan kepada penjamin.Kegagalan mematuhi perkara-perkara ini boleh mengakibatkan perjanjian sewa beli terbatal dan tiada kesan di sisi undang-undang.

Ingatlah..kita mungkin bergembira berkereta baru atau mendapat wang pinjaman hari ini, tetapi jangan biarkan kita papa di kemudian hari.

ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!!

62 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Sy ingin bertanya. Sy adalah penjamin kepada seorang peminjam pinjaman peribadi dari salah sebuah bank di Malaysia. Masalah sy skrang ini ialah, peminjam tersebut telah tertunggak selama 38 bulan hutang kepada bank. Bank ada menghubungi sy, katanya bank akan mengambil tindakan undang2 (saman) ke atas sy sbg penjamin. Kenapa bank tidak mengambil tindakan undang2 ke atas peminjam itu sendiri? Bolehkah bank menyaman saya yang berstatus PENJAMIN?

    Segala jawapan dari saudara sy dahului dgn ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Tuan. saya juga ada masalah yang hampir sama dengan saudara ini. saya telah menjadi penjamin bagi bapa saudara saya untuk pinjaman pribadi di bank rakyat. masalahnya dia tak bayar pinjaman dan sekarang saya ada terima surat saman ke mahkamah pada bulan mac ini. Harap tuan dapat berikan tip dan panduan agar ianya tak mengganggu kerja saya (kerja kerajaan)dan kewangan saya. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  3. salam,..saya ingin bertanya pendapat mengenai bankurap..jika saya terlibat dalam sebuah pinjaman sebagai penjamin tanpa pngetahuan saya...namun tiada bukti yg dapat mengesahkan saya tidak terlibat..bagaimana saya bole slamatkan diri,atau tarik nama sbagai penjamin..?

    ReplyDelete
  4. salam...saya adalah penjamin kepada seorang kawan untuk membeli sebuah kereta 2004.pada 2005 ada surat dari bank mengatakan kereta berkenaan tidak membayar bln...lebih kurang 2thn saya mencari kawan dan kereta berkenaan tidak jumpa jugak..2007 saya dimaklumkan kawan saya dah meninggal dunia 2thn lepas hasil pencarian di pendaftaran negara putrajaya.dan kereta berkenaan tiada tidak dapat kesan {hilang},keluarganya enggan berkerja sama .apa kedudukan saya sekarang sebagai penjamin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pg jpn mintk surat mati tu..klu jpn x caya tunjuk surt bank tu..klu kluarga x berkerja same.ckp je ngn die.ank die kt kubu mesti tgh susah pasal hutang ni..

      Delete
    2. Pg jpn mintk surat mati tu..klu jpn x caya tunjuk surt bank tu..klu kluarga x berkerja same.ckp je ngn die.ank die kt kubu mesti tgh susah pasal hutang ni..

      Delete
  5. Salam,sebagai penjamin saya baru dapat tahu bahawa saya ada menjamin pembelian sewa beli kereta setelah hampir 7 tahun.Sebelum ini bank tidak pernah memaklumkan pada saya dengan alasan tidak dapat dihubungi kerana saya berpindah rumah,sedangkan no tel pejabat saya sebagai penajawat awam tidak pernah berubah.Tanpa banyak soal dan tanpa sekeping dokumen saya secara lisan diminta membayar separuh dari hutang yg pada asalnya 10 ribu sahaja dan kini mencapai 27ribu.Kemuskilan saya kenapa bank gagal menghubungi peminjam sedangkan alamat dan tempat tinggal peminjam masih ditempat yang sama.Dan kenapa pula saya tidak dihubungi awal-awal selepas peminjam tidak membayar hutang.Saya dihubungi setelah hutang sudah mencapai 30ribu dan diugut membayar hutang tersebut dan akan diistihar bankrapsi .mungkin kerana saya kakitangan awam.Apakah tindakan yang per saya buat?

    ReplyDelete
  6. Saya juga mempunyai masalah seperti Umi Nasuha, seperti beliau saya juga ingin mengetahui apak tindakan yang perlu saya buat. Pendapat tuan amat di perlukan. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam...sy juga ada masalah yg sama spt komen pertama..mohon penjelasan apa yg dpt saya lakuka

    ReplyDelete
  8. Salam. Saya nk tnya soalan cara2 menjawap explanation letter drpada majikan. Seorg pelanggan telah memalsukan dokumen utk pinjaman perumahan. Sya dh process ikut peraturan pinjaman. Setelah pinjaman lulus, bru saya sedar semua document palsu. Akhirnya pelanggan itu mengaku semua dokumen itu palsu. Sya dh buat laporan polis. Bagaimna harus sya balas surat explanation letter yg sya langsung tidak sedar dn tak terlibt?

    ReplyDelete
  9. Hati-hati di here. Tidak Ada yang DAPAT Membantu anda di sini ATAU Sebaliknya menyarankan Bagaimana Anda bebas untuk mendaptkan Bantuan Kewangan. Links Setiap jawapan anda Makam pemberi Pinjaman Kredit Atas soalan anda, You need to mengabaikan, karena Bye Apakah Penipuan ... penipuan Yang NYATA ... Saya ADALAH korban Yang Saya robek Ribuan dolar ... Baik terima kasih Tuhan Untuk saudara Kristen yang dimaksudkan Jogja Untuk Sebuah organisasi Pinjaman Yang dibentuk Oleh Beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Bye Membuat Hidup Saya Yang berharga dan memberikannya MAKNA. Ketika adik memberiku semata-mata Untuk Untuk kenalan lanjut, Saya Menghubungi dia. Bye menyetujui Pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan Dalam 48 jam Setelah Bertemu semata-mata Untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, Pinjaman Jogja disimpan di rekening bank Jogja Tanpa fake. Saya menyesal Akan Jumlah hidupku, Karena Pada Takat waktu Jogja Hanya bercerai ayat Masjid Sultan Jogja anak, dan anak Jogja (Ridwan) dihadapkan Dengan budak Hidup dan Mati. Jangan ragu Untuk Menghubungi melalui E-mel: Claraloans@financier.com. Untuk Pertanyaan lanjut. Saya hubungi melalui: Yunitanurudeen@gmail.com

    ReplyDelete
  10. saya seorang penjamin. Hari ni saya telah di telifon oleh seorang peguam yang memberitahu yang saya akan di istiharkan muflis pada minggu depan. peguam itu menyatakan jika saya membuat sejumlah bayaran notis kepada saya akan dibatalkan dan tindakan cuma akan dikenakan kepada peminjam. saya takut jika saya membuat bayaran tersebut tetapi pihak bank akan masih mengacau saya jika total jumlah bayaran tersebut masih belum selesai walaupun peminjam telah dikenakan tindakkan muflis...boleh tolong jelaskan.

    ReplyDelete
  11. saya seorang penjamin. Hari ni saya telah di telifon oleh seorang peguam yang memberitahu yang saya akan di istiharkan muflis pada minggu depan. peguam itu menyatakan jika saya membuat sejumlah bayaran notis kepada saya akan dibatalkan dan tindakan cuma akan dikenakan kepada peminjam. saya takut jika saya membuat bayaran tersebut tetapi pihak bank akan masih mengacau saya jika total jumlah bayaran tersebut masih belum selesai walaupun peminjam telah dikenakan tindakkan muflis...boleh tolong jelaskan.

    ReplyDelete
  12. peguam tak kol bang, dia kene bagi surat berdaftar...

    ReplyDelete
  13. mne admin ni? xjwb lgsung pn soklan org.....baik xpayah letak ruangan komen..

    ReplyDelete
  14. Saya penjamin kereta kepada bapa saudara, masalahnya dia jual kereta tak tukar nama n kereta tu tak dpt dikesan sampai sekarang.Walaupun saya penjawat awam, sampai skrg tak dpt buat loan kereta.apa saya nak buat.

    ReplyDelete
  15. Saya penjamin kereta kepada bapa saudara, masalahnya dia jual kereta tak tukar nama n kereta tu tak dpt dikesan sampai sekarang.Walaupun saya penjawat awam, sampai skrg tak dpt buat loan kereta.apa saya nak buat.

    ReplyDelete
  16. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  17. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  18. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  19. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  20. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  21. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  22. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  23. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  24. Penyelesaiannya adalah di pintu anda. penyelesaian untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda. Anda ingin mendapatkan kredit bagi pelaksanaan projek-projek anda. Saya merayu kepada semua orang-orang yang memerlukan pembiayaan untuk jelas mereka bahawa saya menawarkan wang sebanyak € 3,000 - € 6.000.000 dipercayai sesiapa sahaja yang mampu untuk membayar balik dengan faedah pada 2% setiap tahun, dan tempoh antara 1 hingga 35 tahun, bergantung kepada jumlah yang diperlukan . Saya berbuat demikian dalam bidang-bidang berikut:

    - Pinjaman Kewangan

    - Janji Broken

    - Pinjaman Pelaburan

    - Auto Loans

    - Penyatuan Hutang

    - Pemerolehan kredit

    - Pinjaman peribadi

    - Anda berada di dalam arkib

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau anda lebih baik mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Kita boleh memuaskan hati pelanggan kami dalam masa 72 jam
    Hubungi saya melalui alamat e-mel saya: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Hi madams sayang dan puan-puan!

    Penyelesaiannya adalah di pintu anda. penyelesaian untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda. Anda ingin mendapatkan kredit bagi pelaksanaan projek-projek anda. Saya merayu kepada semua orang-orang yang memerlukan pembiayaan untuk jelas mereka bahawa saya menawarkan wang sebanyak € 3,000 - € 6.000.000 dipercayai sesiapa sahaja yang mampu untuk membayar balik dengan faedah sebanyak 3% setiap tahun, dan tempoh antara 1 hingga 35 tahun, bergantung kepada jumlah yang diperlukan. Saya berbuat demikian dalam bidang-bidang berikut:

    - Pinjaman Kewangan

    - Janji Broken

    - Pinjaman Pelaburan

    - Auto Loans

    - Penyatuan Hutang

    - Pemerolehan kredit

    - Pinjaman peribadi

    - Anda berada di dalam arkib

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau anda lebih baik mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Kita boleh memuaskan hati pelanggan kami dalam masa 72 jam
    Hubungi saya melalui alamat e-mel saya: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Hi madams sayang dan puan-puan!

    Penyelesaiannya adalah di pintu anda. penyelesaian untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda. Anda ingin mendapatkan kredit bagi pelaksanaan projek-projek anda. Saya merayu kepada semua orang-orang yang memerlukan pembiayaan untuk jelas mereka bahawa saya menawarkan wang sebanyak € 3,000 - € 6.000.000 dipercayai sesiapa sahaja yang mampu untuk membayar balik dengan faedah sebanyak 3% setiap tahun, dan tempoh antara 1 hingga 35 tahun, bergantung kepada jumlah yang diperlukan. Saya berbuat demikian dalam bidang-bidang berikut:

    - Pinjaman Kewangan

    - Janji Broken

    - Pinjaman Pelaburan

    - Auto Loans

    - Penyatuan Hutang

    - Pemerolehan kredit

    - Pinjaman peribadi

    - Anda berada di dalam arkib

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau anda lebih baik mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Kita boleh memuaskan hati pelanggan kami dalam masa 72 jam
    Hubungi saya melalui alamat e-mel saya: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Hi dear sir and madams

    The solution is at your door. Solutions to solve all your financial problems. You want to take credit for the realization of your projects. I appeal to all those who need funding for their express offering money of € 2000 - € 6000.000 credible to anyone able to repay with interest at 2% per year, and periods ranging from 1-35 years, depending on the required amount. Do the following fields:

    - Financial Loan

    - Mortgages

    - Investment Loan

    - Auto Loan

    - Debt Consolidation

    - Acquisition of credit

    - Personal loan

    - You're on file

    You are stuck, prohibited bank and you do not have the benefit of banks or you better have a project and need financing, bad credit or need money to pay bills, money to invest in business. We are able to satisfy our customers within 72 hours

    Contact e-mail: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Saya Mrs.Helen Johnson, pemberi pinjaman wang, menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan (pinjaman) kepada individu dan perniagaan pemilik. Kami bekerja dengan individu, kecil, sederhana, dan besar-besaran untuk membantu mereka sama ada memulakan atau berkembang ke wilayah baru. Kami membantu membiayai perniagaan kecil apabila diperlukan paling untuk mengembangkan perniagaan yang sedia ada, membeli peralatan modal, membayar perbelanjaan dan untuk banyak keperluan lain seperti pengiklanan, sewa, pengubahsuaian dan lain-lain Regards, (helenjohnsonloanfirm68@gmail.com) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

    ReplyDelete
  29. Halo, aku Mrs. shakirat usani Pinjaman peribadi peminjam. Kami menyediakan pinjaman kepada syarikat pada tahap yang rendah daripada 2%. Adakah anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membayar hutang, atau anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk Meningkatkan busniess anda, membayar bil dan meningkatkan kesuburan Syarikat anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami di sini memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, syarikat, perniagaan lelaki dan wanita dan Kami tidak terburu-buru costomers kami untuk membayar, melainkan Beri mereka lebih banyak masa untuk membayar pinjaman mereka yang mana mereka telah dikumpulkan dan kami bersedia untuk membantu orang-orang yang bersedia membayar mendaftar dengan syarikat kami dan kami keluar untuk membantu banyak orang dan Walau bagaimanapun, Peluang Kewangan adalah pada pintu Langkah anda, jadi hubungi kami hari ini via email di: shakiratusaniloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  31. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  32. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  33. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mr.Flora johnson

    Lawati forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  34. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mr.Flora johnson

    Lawati forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  35. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  36. Salam.

    Saya menjadi penjamin untuk anak kawan saya pada sebuah yayasan pelajaran di ibukota.
    Sekarang yayasan menuntut bayaran dari saya sedangkan si peminjam masih bekerja dan seolah olah tidak mahu membayar lansung.
    Apakah tindakan yang boleh saya ambil.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  37. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mr.Flora johnson

    Lawati forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  38. Hai semua,
    Memerlukan perkhidmatan pinjaman sah dan cepat? Memohon Prosedur Lanjut. Kami menawarkan semua jenis Pinjaman Pada 2% Kadar Faedah Tahunan From The Ranges Of 5.000-50.000.000. Mana-mana orang yang berkepentingan Sekiranya Balas Back To Kami Dengan Yang Berikut: E-mel: thompson.loanservice@gmail.com

    Maklumat yang diperlukan, sila hubungi kami.

    Nama penuh: ..........
    Nombor telefon:.......
    Pendapatan bulanan: .............
    Negara ...............................
    Tujuan pinjaman ...........
    jumlah yang diperlukan .................
    Pinjaman Status / Tempoh: ...........................

    Hubungi kami melalui e-mel: thompson.loanservice@gmail.com
    juruhebah kredit,
    syarikat kewangan
    Hubungi Speedy kredit sekarang !!!

    ReplyDelete
  39. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  40. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    Lawati forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  41. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon: ............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima Kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard

    ReplyDelete
  42. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  43. Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


    Nama penuh:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan :
    negara:
    Seks:
    Nombor telefon:
    Tarikh lahir :

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    JULIETOWENLOANCOMPANY
    (Julietowenloancompany@gmail.com)
    Puan Juliet

    ReplyDelete
  44. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  45. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  46. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  47. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  48. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  49. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  50. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  51. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  52. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  53. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  54. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  55. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  56. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  57. Hai semua,
    Memerlukan perkhidmatan pinjaman sah dan cepat? Memohon Prosedur Lanjut. Kami menawarkan semua jenis Pinjaman Pada 2% Kadar Faedah Tahunan From The Ranges Of 5.000-50.000.000. Mana-mana orang yang berkepentingan Sekiranya Balas Back To Kami Dengan Yang Berikut: E-mel: thompson.loanservice@gmail.com

    Maklumat yang diperlukan, sila hubungi kami.

    Nama penuh: ..........
    Nombor telefon:.......
    Pendapatan bulanan: .............
    Negara ...............................
    Tujuan pinjaman ...........
    jumlah yang diperlukan .................
    Pinjaman Status / Tempoh: ...........................

    Hubungi kami melalui e-mel: thompson.loanservice@gmail.com
    juruhebah kredit,
    syarikat kewangan
    Hubungi Speedy kredit sekarang !!!

    ReplyDelete
  58. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  59. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  60. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: .......
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete