Sunday, January 11, 2009

Kisah jadi penjamin pinjaman..


KES 1

Ada seorang pegawai sebuah syarikat swasta berpengkalan di Paka, Terengganu baru-baru ini terkejut bila diserahkan oleh seorang despatch sesalinan Saman Penghutang Penghakiman (Judgment Debtor Summon) mengarahkan dia membayar sejumlah RM17,000.00 hutang kereta sebab penjamin kereta lari sekitar tahun 1998.

Samy Vellu (bukan nama sebenar),tak pernah berhutang dengan mana-mana pihak bank mahupun menjadi penjamin kepada mana-mana pihak. Beliau jumpa saya dan saya arahkan buat laporan polis. Langkah seterusnya saya nasihatkan supaya failkan permohonan menangguhkan tindakan arahan bayar dan dalam masa sama failkan permohonan mengenepikan perintah tahun 1998 tersebut. Mahkamah membenarkan permohonan mengenepikan Perintah 1998 dan mengarahkan satu perbicaraan baru dimulakan (fresh trial).


Di Mahkamah, saya mengemukakan sampel tandatangan, alamat dahulu dan terkini serta beberapa bil-bil utiliti Samy.Saya berhujah bahawa Mahkamah boleh melalui Seksyen 73 (2) Akta Keterangan untuk membuat perbandingan tandatangan di dalam dokumen pinjaman sama atau tidak dengan tandatangan sebenar seseorang. Mahkamah bersetuju dan membebaskan Samy dari bebanan hutang dan mengesahkan bahawa peminjam telah menipu dengan cara memalsukan tandatangan Samy sebagai penjamin.

KES 2

Ini kisah doktor beristeri 2.Ali Rustam (bukan nama sebenar) seorang doktor Homeopati berpengakalan di utara tanahair mempunyai Kad Kredit dan 'supplematary card' diberikan kepada isteri kedua beliau.Isteri kedua beliau jadi macam penjamin la kepada kad kredit dia. Lalu Encik Ali ni gunalah kad kredit tu (sekadar untuk 'test') di pam minyak sebanyak RM400 (beberapa kali). Kemudian beliau tak berminat dan hantar balik kad tersebut untuk dibatalkan. Malangnya 'interest' masih berjalan dan kad tidak dibatalkan sehingga doktor tu disaman pihak bank bersama isteri sebagai penjamin. Pegawai bank kemudiannya meminta pembayaran hutang dari isteri pertama beliau.Bank kemudian bertindak menyita rumah doktor tu..

Saya failkan permohonan ketepikan perintah Mahkamah dan proses sitaan tersebut.Saya berhujah berdasarkan posisis undang-undang Common Law bahawa sekiranya tuntutan hutang di dalam sesuatu perintah Mahkamah, dibuat kepada selain dari orang yang berhutang, maka orang berhutang tiada obligasi membayarnya lagi seperti dalam kes Chinn Swee Onn v Puchong Realty Sdn Bhd [1990] 1 MLJ 108 dan ditegaskan dalam Seksyen 42 Akta Kontrak 1950. Mahkamah bersetuju dan bebaskan doktor dan isterinya dari bebanan hutang.

Saya mengambil keputusan, oleh kerana tindakan menyita rumah doktor tersebut adalah memalukan, maka saya nasihati doktor tersebut failkan saman malu terhadap bank tersebut. Kes tersebut saya menang dan mahkamah Majistret Kuala Lumpur arahkan bank berkenaan bayar RM20,000.00 kepada anakguam saya.

MORALNYA..

Nak beli kereta memang best tapi jangan terperangkap dengan helah bahawa pinjaman mudah lulus tanpa dokumen dan tandatangan di atas dokumen pinjaman. Kadang-kadang apply pagi,petang lulus.Tak payah sign dokumen.Kadang-kadang lebih teruk pihak institusi kewangan ni adalah yang main letak je sesiapa sebagai penjamin.

Bagi urusan pembelian kereta (istilah betul: "sewa beli kenderaan"), ingatlah bahawa Akta Sewa Beli 1967 sedikit sebanyak memberikan perlindungan kepada penjamin. Seksyen 4B contohnya, dokumen perjanjian mestilah ditandatangani. Seksyen 5: dokumen perjanjian mestilah diserahkan kepada peminjam dan penjamin. Seksyen 20A: Keperluan kepada penjamin.Kegagalan mematuhi perkara-perkara ini boleh mengakibatkan perjanjian sewa beli terbatal dan tiada kesan di sisi undang-undang.

Ingatlah..kita mungkin bergembira berkereta baru atau mendapat wang pinjaman hari ini, tetapi jangan biarkan kita papa di kemudian hari.

ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!!

7 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Sy ingin bertanya. Sy adalah penjamin kepada seorang peminjam pinjaman peribadi dari salah sebuah bank di Malaysia. Masalah sy skrang ini ialah, peminjam tersebut telah tertunggak selama 38 bulan hutang kepada bank. Bank ada menghubungi sy, katanya bank akan mengambil tindakan undang2 (saman) ke atas sy sbg penjamin. Kenapa bank tidak mengambil tindakan undang2 ke atas peminjam itu sendiri? Bolehkah bank menyaman saya yang berstatus PENJAMIN?

    Segala jawapan dari saudara sy dahului dgn ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Tuan. saya juga ada masalah yang hampir sama dengan saudara ini. saya telah menjadi penjamin bagi bapa saudara saya untuk pinjaman pribadi di bank rakyat. masalahnya dia tak bayar pinjaman dan sekarang saya ada terima surat saman ke mahkamah pada bulan mac ini. Harap tuan dapat berikan tip dan panduan agar ianya tak mengganggu kerja saya (kerja kerajaan)dan kewangan saya. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  3. salam,..saya ingin bertanya pendapat mengenai bankurap..jika saya terlibat dalam sebuah pinjaman sebagai penjamin tanpa pngetahuan saya...namun tiada bukti yg dapat mengesahkan saya tidak terlibat..bagaimana saya bole slamatkan diri,atau tarik nama sbagai penjamin..?

    ReplyDelete
  4. salam...saya adalah penjamin kepada seorang kawan untuk membeli sebuah kereta 2004.pada 2005 ada surat dari bank mengatakan kereta berkenaan tidak membayar bln...lebih kurang 2thn saya mencari kawan dan kereta berkenaan tidak jumpa jugak..2007 saya dimaklumkan kawan saya dah meninggal dunia 2thn lepas hasil pencarian di pendaftaran negara putrajaya.dan kereta berkenaan tiada tidak dapat kesan {hilang},keluarganya enggan berkerja sama .apa kedudukan saya sekarang sebagai penjamin?

    ReplyDelete
  5. Salam,sebagai penjamin saya baru dapat tahu bahawa saya ada menjamin pembelian sewa beli kereta setelah hampir 7 tahun.Sebelum ini bank tidak pernah memaklumkan pada saya dengan alasan tidak dapat dihubungi kerana saya berpindah rumah,sedangkan no tel pejabat saya sebagai penajawat awam tidak pernah berubah.Tanpa banyak soal dan tanpa sekeping dokumen saya secara lisan diminta membayar separuh dari hutang yg pada asalnya 10 ribu sahaja dan kini mencapai 27ribu.Kemuskilan saya kenapa bank gagal menghubungi peminjam sedangkan alamat dan tempat tinggal peminjam masih ditempat yang sama.Dan kenapa pula saya tidak dihubungi awal-awal selepas peminjam tidak membayar hutang.Saya dihubungi setelah hutang sudah mencapai 30ribu dan diugut membayar hutang tersebut dan akan diistihar bankrapsi .mungkin kerana saya kakitangan awam.Apakah tindakan yang per saya buat?

    ReplyDelete
  6. Saya juga mempunyai masalah seperti Umi Nasuha, seperti beliau saya juga ingin mengetahui apak tindakan yang perlu saya buat. Pendapat tuan amat di perlukan. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam...sy juga ada masalah yg sama spt komen pertama..mohon penjelasan apa yg dpt saya lakuka

    ReplyDelete