Thursday, January 15, 2009

Kenapa AUKU dibenci Mahasiswa?

Walaupun saya dah tinggalkan title mahasiswa beberapa tahun lalu, jiwa saya masih teringatkan kenangan bersama perjuangan mahasiswa dan kemahasiswaan. Apatah lagi saya pernah memimpin Persatuan Undang-Undang dan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) serta pernah menganggotai Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan Malaysia dan Badan Bertindak Mahasiswa Negara di peringkat nasional serta Persatuan Undang-Undang Asia Pasifik, isu AUKU seakan menjadi ratib bagi saya dan kawan-kawan. Saya tak dapat menipu diri saya, bahawa saya merindu zaman mahasiswa saya..
Apa yang salahnya AUKU?

Saya harap mahasiswa yang nak bercakap soal AUKU ni kena faham apa AUKU ini..Saya tak mungkin dapat jelaskan secara terperinci AUKU ini dalam ruang sedikit begini, tetapi cukuplah saya bagitahu bahawa hanya beberapa peruntukan AUKU yang menghambat kebebasan mahasiswa. Selebihnya AUKU adalah statut untuk menubuhkan sesebuah IPT ataupun Kolej Universiti yang terdiri dari peruntukan dari segi komposisi dan bidangkuasa pentadbir dan prosedur perjalanan sesebuah IPT.

1. AUKU tidak jadikan IPT hebat dan meningkat di ranking IPT dunia

Dengan beralasankan AUKU, pentadbir IPT memperkenalkan peraturan demi peraturan terutama berkait pemilihan kepimpinan Mahasiswa dengan cara yang amat buruk sama sekali. Peraturan yang dilihat menyebelahi calon-calon yang direstui oleh pentadbir dan pro parti kerajaan amat ketara sekali diperkenalkan. Di UIAM contohnya, sesi interview dengan pentadbiran mahupun ugutan oleh pentadbir untuk mengundi calon-calon di atas. Ia nyata bertentangan dengan spirit demokrasi di negara ini. Malahan bekas-bekas pemimpin pelajar digambarkan sebagai pengganas disebarkan oleh Biro Tatanegara seperti yang saya alami. Teringat kepada satu kes saya wakili dimana seorang mahasiswa UIAM mencabar peraturan pilihanraya di UIAM yang terlalu berat sebelah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Demokrasi universiti seolah-olah telah mati..

2. AUKU tidak meningkatkan partisipasi Mahasiswa dalam arus pentadbiran IPT

Peratusan pengundian terus jatuh setiap kali musim Pilihanraya Kampus (PRK) sehingga memaksa pentadbir IPT terpaksa menawarkan cabutan bertuah (lucky draw) kepada mahasiswa yang mengundi. Jelasnya AUKU tidak menggambarkan bahawa ia telah mempertingkatkan kesedaran berpolitik di kalangan mahasiswa. Saya nak tegaskan bahawa apa yang berlaku pentadbir IPT telah menerapkan budaya politik wang apabila terpaksa merasuah mahasiswa untuk mengundi seperti melalui cabutan bertuah tersebut.

3. Mahasiswa diberatkan dengan budaya persijilan dan bukan advokasi

Tidak saya nafikan bahawa pencapaian akademik adalah menjadi ukuran kejayaan seseorang di IPT. Tetapi yang menjadi satu 'petaka' adalah sijil ini menjadi terlalu utama sehingga yang lahir mahasiswa yang hebat atas kertas tetapi kosong skil, kemahiran dan kualiti yang diperlukan oleh pasaran masyarakat. Tak hairan produk yang lahir ini umpama ayam daging yang hari-hari diberikan makan dan menunggu masa untuk disembelih.

4. Pensyarah pun kena sekat jugak
Kerjaya pensyarah ni bukan macam pegawai Jabatan Kaji Cuaca. Budaya pemgembangan ilmu adalah perlu apatah lagi pensyarah ni memilik disiplin ilmu yang tinggi dan ketat. AUKU nyata menyekat pensyarah bercakap lebih dari bidangnya yang menyentuh soal politik apatah lagi menyinggung perasaan pemerintah. Golongan ini perlu diberikan kebebasan akademik dan autonomi universiti.

Hujah yang kerap kita dengar..

1. Kita kena belajar dulu dan habis baru masuk politik

Jangan sempitkan pemikiran bahawa politik mesti jadi Ketua Bahagian, YDP Kawasan, Setiausaha Cawangan dan lain-lain jawatan kepartian. Politik ertinya mengambil hirau apa yang berlaku di keliling kita tanpa ada halangan yang tidak wajar. Kadang-kadang ada dasar dan polisi kerajaan yang perlu disokong dan ada kalanya prinsip pembangkang yang ditolak mahasiswa. Kalau nak tunggu habis belajar baru nak fikir semua tu, kita tak perlu ambil pusing apa yang sedang berlaku di Palestin, cadangan pengurangan kuota bumiputera di sesetengah IPT!

2.Guna wang rakyat melalui biasiswa jadi tak perlulah berpolitik

Eleh..yang tak dapat biasiswa pun tak boleh politik..di luar negara lagi besar dapat biasiswa tapi boleh berpolitik..

Semua ini saya perjuangkan sewaktu di medan mahasiswa sehingga kini. Ketika berdebat mewakili sebuah parti politik Melayu Islam bersama dengan Dato' Mukhriz Mahathir yang sepatutnya hadir digantikan oleh Exco Pemuda UMNO Selangor dan YB Nik Nazmi dari PKR di UIAM baru-baru ini, saya menempelak Exco UMNO berkenaan bahawa akibat AUKU lah yang mendidik pemimpin UMNO di IPT dahulu menyebabkan ramai perasuah, kaki ampu, tukang kebas duit rakyat lahir hari ini sehingga parti tersebut semakin diragui. AUKU jugalah yang menyebabkan ramai pemimpin UMNO kini menghitung hari untuk dibicarakan mahupun yang telah disabitkan dengan pelbagai kes salahguna kuasa, penyelewengan dan rasuah di Mahkamah.

Saya teringat kata-kata Noam Chomsky dalam bukunya Chomsky on MisEducation (2000), daripada tersilap-didik (miseducate) mahasiswa sehingga demokrasi diberi makna songsang, iaitu keputusan dibuat oleh pihak atasan dan mahasiswa hanya mengangguk saja kerana universiti memaksa ketaatan, menghalang pemikiran bebas dan terlalu mengawal.

Adakah mahasiswa kita menuju ke situ?

No comments:

Post a Comment