Monday, January 19, 2009

Ibubapa disaman guru kerana tegur tak menutup aurat

Assalamualaikum dan selamat sejahtera teman-teman yang dihormati..

Minggu ini saya nak ceritakan sedikit pengalaman yang tak seberapa untuk renungan semua. Yang baik ambiklah pengajaran, yang membosankan, maafkanlah saya..

Kisahnya berlaku tahun lepas di sebuah salah sekolah kebangsaan di Skudai, Johor, ketika mesyuarat PIBG. Ketika dalam agenda membahaskan usul, seorang bapa penjaga membangkitkan isu akhlak para pelajar yang perlu diambil tanggungjawab bersama antara ibubapa dan guru-guru. Bapa tersebut juga turut menyentuh soal ibubapa dan guru-guru perlu menjadi contoh dan akhlak mulia. Antaranya larangan yang perlu dijauhi, perlu menutup aurat, beribadat bila tiba waktunya dan juga ikhlas dalam mendidik anak bangsa. Tiada serangan peribadi dibuat bapa pelajar tersebut.

Tanpa disangka, tindakan tersebut telah menimbulkan kemarahan seorang guru yang agak kanan di sekolah tersebut yang secara kebetulannya tidak bertudung (free hair). Beliau bangun sambil bertindak meninggikan suara dengan mengatakan bapa pelajar tersebut telah memalukan beliau dan akan mengambil tindakan menyaman bapa pelajar tersebut. Bapa pelajar tersebut menjelaskan perkara yang sebenar bahawa beliau tidak bermaksud menyerang peribadi guru tersebut.

Guru tersebut akhirnya memfailkan Saman di Mahkamah Sesyen Johor Bahru terhadap bapa pelajar tersebut kerana memfitnah dan menjatuhkan keaiban beliau. Beliau diwakili oleh seorang peguam yang agak terkenal di Johor Bahru yang merupakan rakan saya sewaktu di firma Karpal Singh & Co dahulu (baru-baru ini mewakili Saiful Bukhari, mangsa liwat Dato'Seri Anwar Ibrahim). Dalam saman tersebut, antara lain, bapa pelajar tersebut telah dengan niat sengaja mengeluarkan ucapan yang menjatuh maruah dan reputasi guru tersebut.

Bapa pelajar terbabit bertemu dengan saya dan mohon saya wakili beliau. Saya memfailkan pembelaan yang antara lain perbuatan bapa pelajar tersebut adalah dalam bentuk kebenaran dan fakta (justification) memandangkan apa yang dinyatakan anakguam saya adalah satu ucapan yang benar bahawa setiap Muslim wajib menurut perintah agama dan mentup aurat adalah satu tuntutan agama. Kegagalan mematuhi suruhan agama menyebabkan kita dimurkai Allah SWT. Kedua, saya telah menggunakan pembelaan komen yang adil (fair comment) dimana anakguam saya mengeluarkan satu kenyataan bersifat pandangan beliau berdasarkan fakta sebenar iaitu tanggungjawab menutup aurat. Anakguam saya menegur secara umum adalah sebagai tanggungjawab Muslim terhadap Muslim yang lain.

Ketiga, anakguam saya bersandarkan kepada pembelaan perlindungan bersyarat (qualified privilege) dimana sebagai Ahli Jawatankuasa PIBG sekolah, dia bertanggungjawab memberikan pandangan untuk kebaikan dan prestasi pelajar di sekolahnya. Yang terakhir, anakguam saya mengucapkan perkara tersebut demi kepentingan umum. Secara khususnya, perkara menutup aurat yang disentuh oleh anakguam saya adalah merupakan satu tanggungjawab seorang Muslim, tetapi wajib dipikul walaupun terpaksa menegur golongan tertentu yang begitu sinis terhadap agama Islam.

Peringatan anakguam saya juga dibuat dengan cara yang adil dan berpatutan dan dalam gaya yang konsisten dan munasabah sebagai ahli mesyuarat yang beretika. Peringatan anakguam saya adalah merupakan satu perkara yang serius dalam mengatasi masalah sosial yang semakin meruncing di kalangan murid-murid sekolah hari ini dan tidak berniat untuk digemparkan ( sensionalised ).

Secara ringkasnya, bicara kali ini sekadar ingin berkongsi kes ini dengan teman-teman semua dan merenung sejenak. Selebihnya, teman-teman semua fikirkanlah.. Apapun, selagi nyawa dikandung badan, selagi nadi masih berdenyut, saya akan pertahankan bapa pelajar ini dan bukan batang tubuhnya tetapi nilai yang terdapat dalam perkara ini.

Insya Allah, saya takkan berundur..

1 comment:

  1. Salam,

    Kalau dibiarkan kes ini tanpa diadili, ramai la ustaz2 dan ustazah2 kena saman sebab memalukan orang yang tak tutup aurat..Moga berjaya!

    ReplyDelete