Sunday, October 18, 2009

Akhirnya Kerajaan negeri akur...


Kuala Rompin-Setelah berhempas pulas mengalami pelbagai kesukaran, termasuk terpaksa menyewa kediaman dan membayar balik pinjaman sedangkan rumah yang dibeli masih belum disiapkan, akhirnya sekumpulan pembeli rumah yang terdiri dari kakitangan kerajaan di sini menarik nafas lega apabila kerajaan negeri hari ini membuat bayaran tuntutan gantirugi kelewatan serah rumah mereka.

Kes yang menarik perhatian ramai ini dan menjadi tajuk utama sebuah akhbar tempatan, apabila sekumpulan 13 orang pembeli rumah memfailkan saman terhadap sebuah anak syarikat Kerajaan negeri Pahang kerana kegagalan menyerahkan rumah yang telah dibeli dalam masa ditetapkan. Kelewatan yang dikatakan berlaku antara 100 hingga 400 hari lebih yang merupakan suatu kes yang serius melibatkan kemajuan kawasan perumahan oleh sebuah kerajaan negeri.


Kesemua pembeli-pembeli rumah ini diwakili oleh peguam Mohd Fadzli Bin Mohd Ramly dari Tetuan Mohd Fadzli & Co. Dalam reaksinya, mereka melahirkan kegembiraan kerana perkara ini selesai dan berharap agar nilai gantirugi yang dibayar ini akan mampu menampung perbelanjaan sekolah yang akan datang. Seorang lagi pembeli rumah yang ditemui berkata, tindakan saman terhadap kerajaan Pahang ini harus menjadi tauladan kepada semua pemaju agar mematuhi hak dan tanggunjawab pembeli terutama dalam menyerahkan kepada pembeli unit-unit rumah dalam masa yang ditetapkan di dalam Perjanjian Jual Beli. Untuk rekod, kesemua pembeli-pembeli memfailkan saman terhadap kerajaan Pahang pada Mei tahun lepas.

"Kita tidak perlu berterima kasih kepada Kerajaan negeri Pahang kerana itu adalah kesilapan dan tanggungjawab mereka terhadap pembeli-pembeli rumah", reaksi peguam pembeli-pembeli ketika diminta mengulas lanjut.

No comments:

Post a Comment